Followers

UPAH DIRI SENDIRI UNTUK MOTIVASI



Kerja semakin banyak..adakalanya waktu makan pun kadang2 kita tak hiraukan..akhirnya at the end of the day kita yang terpaksa menanggung sakit..gastrik lah, perut masuk angin lah..macam2 lah..kesannya, kerja kita semakin banyak yang tertunggak sebab kita selalu saja  sakit..Saat itu mulalah fikiran kita menjurus pada pemikiran negative..ape yang diri kita dapat setelah bertungkus lumus menyiapkan kerja..melainkan sakit dan penat..benar juga pepatah omputih yg berbunyi don’t work hard but work smart..

kadang2 kita perlu memberi  penghargaan pada diri kita yang penat bekerja siang dan malam..as a student,  hari-hari kita akan berhadapan dengan assignment yang berlambak2..itu belum masuk test lagi, final year project and amali-amali yang pastinya memerlukan komitment yang jitu..so hari ni aku nak berkongsikan serba sedikit bagaimana nak mencapai kepuasan kita ketika belajar dan bekerja tanpa jemu atau penat..


caranya mudah “UPAH DIRI SENDIRI UNTUK MOTIVASI”..fitri pasti korang semua ade benda yang korang idam2 kan selama ini tapi korang tak pernah dapatkan sebab korang penat bekerja sampai lupa nk memuaskan hati korang..macam aku memang teringin sangat nak menggantikan handphone ku yang dah lama aku guna..huhu tiap-tiap bulan mesti buat hal..siap member2 aku bahan aku suruh cicah handphone aku dalam air milo sebab bengang asyik rosak je..hahahaha..

so aku selalunya akan cabar diriku untuk mendapatkan handphone baru dengan melangsaikan kerja-kerja aku dengan sempurna..kalau aku dapat mencapai target aku..aku akan belikan handphone baru untuk diriku..hehe aku ni jenis tak suka manjakan diri ku dengan barangan mewah..kalau aku teringinkan barangan itu..aku akan pastikan meletakkan cabaran untuk mendapatkannya..alhamdulillah baru2 ni aku telah menang satu anugerah..dan aku telah berniat untuk menghadiahkan diriku sebiji handphone black berry..akhirnya aku merasa puas mendapatkannya.

Apabila mendapatkan sesuatu yang selama ini yang aku tundakan, terasa pencapaian yang amat hebat dalam diri sendiri! It feels great!. Aku menjadi lebih bersemangat, bermotivasi dan bertenaga untuk berusaha dengan lebih gigih lagi disebabkan oleh perasaan pencapaian yang ada dalam diri sendiri. Apabila kita mengupahkan diri kita sendiri pada sesuatu yang benar-benar kita inginkan, ia seperti memecahkan rutin harian kita disamping memberi “a sense of accomplishment”. So apa lagi..try it! Ini semua untuk motivasi diri sendiri..upahkan diri sendiri dengan sesuatu yang telah lama korang idamkan. Dan kata pada diri sendiri, ini hanyalah SATU UPAH untuk pencapaian kali ini, dan bukan UPAH yang terakhir untuk pencapaian-pencapaian yang lebih besar dan hebat pada masa akan datang.

p/s: kalau nak upah diri sendiri itu.ukurlah baju di badan sendiri..hehe jangan sampai berhutang pula..kalau berhutang itu bukan UPAH tapi itu PADAH..

3 ulasan:

Beeshazwals said...

nice entri..nak cubalah cara awak...tip yang menarik..

Dari Mata Pena Seorang Insan Biasa said...

cuba jangan tak cuba..awak akan merasakan kepuasan sebenar bila berjaya melakukan..tak rugi memberi penghargaan pada diri kita..bermakna kita menyayangi diri kita..

Beeshazwals said...

thank insyaallah shaz akan cuba..kalau ada petua lain share lah dalam entri awak akan datang yea..

I Believe What I See

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright@Hak milik sepenuhnya Norfitri Abdullah Sani/Rawang Selangor