Followers

KEINDAHAN GUNUNG DATUK

 
SALAM MAULIDUR RASUL BUAT UMAT ISLAM DISERATA DUNIA ^_^.
semoga hari ini lebih baik dari semalam, dan jadikanlah hari esok lebih baik dari hari ini. ALHAMDULILLAH tahun ini aku membuka kelendar 2012 dengan pendakian pertama di Gunung Datuk, Negeri Sembilan..gunung yang ke 11 aku daki setelah menawan ke sepuluh gunung-gunung lain..
 



 
 
sungguh mencabar XPDC kali ini dan seronok dikongsikan untuk tatapan pembaca semua..sebenarnyer pendakian seramai 30 orang peserta ini adalah anjuran dari kelab rekreasi kolej 16, UPM..bravolah pada semua ahlijawatankuasa XPDC Green and Clean Gunung Datuk..semoga tanggungjawab sosial membersihkan hutan ini menjadi agenda tradisi KITA semua..
 




bergambar dikaki gunung sebelum memulakan pendakian.."semua muka nampak fresh n lovely ajew"
 
Pendakian bermula dengan melakukan senaman ringan supaya oto-otot KITA tidak mudah kejang atau cramp semasa pendakian dijalankan..make sure we r serius in this warming up exercise..jangan berikan kejutan pada otot anda..mungkin anda boleh mengatakan supriseeee..tanpa latihan ringan pun aku boleh mendaki dengan selesa..(kata-kata dengan nada belagak)..bila ditengah jalan bila otot anda mengerang kesakitan..then baru kita rasa supriseeee yang dilakukan oleh otot kita..masa tu baru kita tahu betapa pentingnya latihan ringan sebelum pendakian..hehehe..
 
Trek Gunung Datuk yang mencanak tinggi sepanjang ke puncak pastinya menuntut kesabaran buat aku dan pendaki2 semua..ALHAMDULLAH sepanjang perjalanan tiada kecederaan serius yang berlaku..setakat melecet-melecet kaki dan kuku yang sakit itu sudah menjadi mainan biasa buat pendaki-pendaki.. kata orang alah bisa tegal biasa..pendakian yang menyeronok selama dua hari satu malam ini adalah satu training asas untuk aku mendaki gunung Yong Yap yang tingginyer 7000 kaki keatas dari paras laut..untuk itu aku perlu menguji stamina ku sebelum mendaki gunung yang lebih tinggi.
 
sedikit bingkisan untuk bayaran kepuasan setelah penat lelah mendaki Gunung Datuk yang tinggi lebih kurang 2000 kaki sahaja..walaupun tingginyer hanya dua ribu kaki tetapi treknyer yang mencanak membuatkan anda keletihan dan dahaga yang amat sangat..walauapapun dipuncak Gunung Datuk menjanjikan kepuasan yang superbbb..layan gambar2 di bawah ini.
 



mencari line handphone dipuncak Gunung Datuk..line MAXIS aje clear Celcom sekejap ade sekejap takde
 



 
gambar tanpa edit: pemandangan dari puncak kebawah..be careful kalau anda mendaki ke batu di puncak gunung ini kerana silap langkah anda munkin boleh menempah MAUT.
 



 
rekod pendakian 1. 23 minit ..semua selamat sampai dengan jayanya
 



 
kanak-kanak riang atas gunung..
 



 
 



 
pemandangan curam yang mengayatkan..tapi memang heaven lah kalau dapat menjerit kat atas puncak ni..(angin yang sepoi-sepoi bahasa bawakan rindu ku padanyer..(jeritan batinku bila berada diatas puncak ini)
 



bergambar dengan hasil pungutan sampah..sebelum balik..horrayyy selesai sudah misi..
 



 
kesedaran tentang kebersihan hutan amatlah penting untuk di ambil berat oleh masyarakat kita..HUTAN KITA TANGGUNGJAWAB KITA..sama-samalah kita mendidik diri kita menjadi masyarakat minda kelas pertama..insyaALLAH..
 
"sesungguhnya ALLAH ciptakan gunung ganang untuk aku belajar sesuatu tentang kehidupan..thank you ALLAH."
 
 

1 ulasan:

Nana said...

wahh..kalau 1 seronok.Kalu dua,dua ronok.

I Believe What I See

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright@Hak milik sepenuhnya Norfitri Abdullah Sani/Rawang Selangor